İslam ülkelerindeki dini amel ve akidelerin, diğer dinlere mensup ülkelere oranla oldukça yüksek düzeyde oluşu hiç şüphesiz bu farklılığı doğuran nedenlerden biri durumundadır. Ancak sorunun açıklaması bu kadar da basit değildir. Bu farklılığın asıl sebebini, dinlerin başlangıç dönemlerini yorumlamak ve dinle siyaset, kuvvetle inanç arasındaki son derece anlamlı ve zorunlu ilişkide (ki benzeri bir ilişkiyi islamdan başka hiçbir dinde görebilmek mümkün değildir) aramak gerekir.
Batılı yazarın gözüyle çok önemli bir husus var; İslam ve siyaset/devletin ayrılmaz ilişkisi. Kitabın önsözünde bunu çok iyi anlayabilirsiniz, Zira Lewis’in bunu -bir adım daha ötede temel bir sorunsal olarak İslam ve devletin ayrılmaz bütünlüğü konusunu- zaman ve mekandan soyutlayarak takdim etmesi, daha da yoğunlaştırıyor. Geriye tek bir şey kalıyor; İslam, Hıristiyanlık ve Yahudilikten farklı olarak, laik bir devlet/yönetim mefhumuna boşluk bırakmıyor. Fakat İslam dünyasında bunun tarihsel karşılığı/pratiği var mıdır? Okuyucu bunu mutlaka farkeder…
Kitap Yorumları - (2 Yorum)
Tavsiye üzerine aldığım bir kitap. Tavsiye eden şiddetle tavsiye ediyor 🙂
Batılı yazarın gözüyle çok önemli bir husus var; İslam ve siyaset/devletin ayrılmaz ilişkisi. Kitabın önsözünde bunu çok iyi anlayabilirsiniz, Zira Lewis’in bunu -bir adım daha ötede temel bir sorunsal olarak İslam ve devletin ayrılmaz bütünlüğü konusunu- zaman ve mekandan soyutlayarak takdim etmesi, daha da yoğunlaştırıyor. Geriye tek bir şey kalıyor; İslam, Hıristiyanlık ve Yahudilikten farklı olarak, laik bir devlet/yönetim mefhumuna boşluk bırakmıyor. Fakat İslam dünyasında bunun tarihsel karşılığı/pratiği var mıdır? Okuyucu bunu mutlaka farkeder…