Tekerleksiz Bisikletler  Eksiltmeli Öyküler

Kategori: Edebiyat Yazar: Cem Akaş Yayınevi: Doğan Kitap

Tekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli Öyküler

    Tanıtım Bülteni
    Cem Akaş (1968), daha ilk öyküsünde (“Gerçeğin Öte Yanında”, 1987) öykü ve romanın “olmuş ya da olabilecek olayları” anlatan yazılar olmadığının, temelde bir dil ve üslup işi olduğunun bilincinde olduğunu kanıtlamıştı. O zamandan beri de öykü, roman, deneme gibi edebiyatın hem kurmaca hem de kurmaca-dışı alanlarında (benzetme yerindeyse) “Calvinogiller” arasında yer alıyor ve bu takımın bütün üyeleri gibi edebiyatta asıl değer yaratanın “söylenen” değil “söylenmeyen, eksik bırakılan” olduğunu okurlara ve eleştirmenlere gösteriyor.Cem Akaş’ın Tekerleksiz Bisikletler’de ilk kez kitaplaşan öykülerinin ortak noktası da işte bu: bilinçli “eksiltme”ler içermeleri. Bir öykü kısa eylem cümlelerinden kurulmuş, nerdeyse hiç sıfat ve zarf içermiyor. Bir başkası bir graffiticinin yaşadıklarını ele alıyor, kahramanın hızlı yaşamına uygun olarak cümlelerin son sözcüğü yok. Biri dünyaca tanınmış bir şiirin çok farklı bir kahramanın diliyle, söylemiyle düzyazı olarak yenidenyazımı. Bir başkası bir sınırın iki tarafına geçişlerden oluşuyor: Ama hangi tarafa? Bir öykü, okurun gözünden anlatıldı – tam böyle. Kimi öyküler bilinen roman kahramanlarının “duygu anıları”nı bağışladığı bir kütüphanenin raflarını oluşturuyor. Kimileri “kısa, çok kısa” ama beklenmedik ölçüde yoğun fotoğraf okumaları. Kimi de bir romanın serbest yenidenyazımı...“Bir kitabın adı ‘Tekerleksiz Bisikletler’ olabilir ama kitapta bir kez olsun tekerlekli ya da tekerleksiz bisikletlerden söz edilmeyebilirdi; yine de kitap, ancak bu başlıkla bütünlüğe kavuşabilir, gerçek anlamını bu sayede, gökyüzünde uçan, tekerlekler yerine kanatları olan ve eksik tekerleklerini asla aramayan, hatta tekerleklerin gereksizliğini kanıtlayan bu imge sayesinde kazanabilirdi.”
    SatıcıKitap AdıBağlantı
    TrendyolTekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerSatın Al
    KitapyurduTekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerSatın Al
    D&RTekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerSatın Al
    IdefixTekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerSatın Al
    BKM KitapTekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerSatın Al
    HepsiburadaTekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerSatın Al
    GittigidiyorTekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerSatın Al
    N11Tekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerSatın Al
    Amazon TürkiyeTekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerSatın Al
    Kitap AdıFormatBoyutBağlantı
    Tekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerPDF6.23 MB İndir
    Tekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerEPUB6.96 MB İndir
    Tekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerMOBİ5.49 MB İndir
    Tekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerODF5.86 MB İndir
    Tekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerDJVU7.32 MB İndir
    Tekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerRAR4.76 MB İndir
    Tekerleksiz Bisikletler Eksiltmeli ÖykülerZIP4.39 MB İndir

    Sponsorlu Kitaplar

    SatıcıKitap AdıBağlantı
    BKM KitapSessizlik Artık SensizlikSatın Al
    KitapyurduYüreğin Yorgunluk GörmesinSatın Al

    Kitap Yorumları - (5 Yorum)


    Anlatım biçimlerine göre söz konusu olan mevzunun kimlik değiştirmesi güzel. Bunlar edebi işler. Bizde Ferit Edgü’nün böyle bir çalışması var, Gökdemir İhsan’ın Kurmaca Alıştırmaları var, usta Raymond Queneau’nun Biçem Alıştırmaları var. Bir şey anlatırken kimileri bunu oyun oynayarak anlatmak istiyor. Queneau şuna benzer bir şeyler diyordu: “Bütün bilimler tek bir noktaya doğru ilerliyor, edebiyat da bunun bir parçası ve yazar, yazarlığını korumak istiyorsa kendini bu olanlardan soyutlamamalıdır.” Aşağı yukarı. Oyunları bu görüşün bir köşesinden çıkarabiliriz. Bunun belli bir sınırı yok; az oyun, çok olay/durum olur, tamamen oyun olur. Edebiyat bu yüzden çok güzel; istediğinizi seçebilirsiniz. Her çeşit yazarımız mevcut. Bütün dünyadan bahsediyorum.
    Cem Akaş da bana göre bir oyuncu. Röportajlarında böyle bir çaba gütmediğini, sadece yazdığını söylüyor. Kuralları koyarken oyun oynamak istemediğini söylüyor ama bu da bir oyun. Edebiyatla yaşam iç içe geçmiş, olayı bu.

    Tekerleksiz Bisikletler, postişten ek yazımlara kadar geniş bir alan sunuyor okura. Belli bir hikâyenin peşinde koşan bir okur değilseniz değişik anlatım teknikleri hoşunuza gidecek. Bir iki örnek vereyim, gerisi sürpriz. Şimdi gördüm, künyede şu yazıyor: “Bu kitapta yazım kuralları konusunda yazarın isteklerine bağlı kalınmıştır.” Neden böyle bir şey ekleme ihtiyacı duydular acaba. Okur için oldukça yabancı bir olay olduğunu mu düşündüler, bilmiyorum. Leyla Erbil’in Karanlığın Günü metninde üç virgülden türetilmiş vs. noktalama işaretleri vardı. Bilge Karasu da yeni anlatım biçimleri denemiştir. Yeni bir şey değil bu yani, belki yayınevinin sadık okurları için bir uyarıdır bu. Öyle düşünmek istiyorum.

    Halı Nerde, Dedi: Diyaloglarla ilerleyen bir hikâye. Sayılı durum cümleleri dışında alayı diyalog. Tırnak işareti kullanılmamış.

    Bir Gün Hepiniz: İçinden Banksy geçen, fiilsiz bir hikâye. Jilet’in sokak sanatı, Lale’yle tanışması ve bol bol Kadıköy. Dediğim gibi, cümlelerde fiil yok.

    Feniks’in Külleri: Bir Borges anlatısı gibi başlayıp Borges’i anarak biten bir metin. Dipnotların pek de dip olmaması var üstelik.

    Madame Bovary eklemeleri, Thérèse Raquin çıkması, fotoğraf altı hikâyelemeleri. Üslubun özgürlüğü konusunda ufuk açıcı bir kitap. Tavsiye. 7’yi de tavsiye ederim.


    Farklı bir tarz olduğu kesin ama benim tarzım olduğunu düşünmüyorum.Yazarla yeni tanışanlar üslubunu yadırgayabilir.


    Harika bir eser, mutlaka okunmali.


    Cem Akaş, okunması gereken yazarlardan. Yazarın gelişimini görmek istiyorsanız bu kitabı da edinmelisiniz.


    cem akaş’ın sıradışı kitaplarından biri. değeri pek bilinmedi gibi ama bir şans vermeye değer.

    Bir yanıt yazın

    E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

    *

    *

    *