Şiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)

Kategori: Edebiyat Yazar: Prof. Dr. Hasan Akay Yayınevi: Kitabevi

Şiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)

  • Yayın Tarihi: 29.12.2003
  • ISBN: 9789756403198
  • Dil: TÜRKÇE
  • Sayfa Sayısı: 292
  • Cilt Tipi: Karton Kapak
  • Kağıt Cinsi: Kitap Kağıdı
  • Boyut: 13.5 x 21 cm
Tanıtım Bülteni
Edebiyat araştırmaları, incelemeler, çözümler ve yorumlamalar alanında "derin darbe"ler yaşanmakta, bazı yaklaşımlar sarsılırken bazıları yeniden toparlanmakta, bu durumun izleri doğal olarak bizi de kapsamaktadır. Biz de, bu bağlamda çok yönlü bir nazarı, bir yeni yaklaşım tarzını ve bu tarzın arz ettiği yöntemlerden birini denemekte, böylece, birbirinden farklı gözüken kimi çözümleme metinlerini, edebiyat tarihçiliğinin sürep uzayında yan yana getirmekteyiz. Eldeki yazılar, bir bakıma, metinlerin altındaki anlam ve zevk damarlarını yeni modern yaklaşım yoluyla keşfetmek, asıl maksadı açığa çıkarmak, kurumsal, sezgisel ve yaşamsal bilgilerden de yararlanmak suretiyle metine bağlı ilişkileri değerlendirmek, çözümlemek, metni yeni bağlantılara dayanarak anlamlandırmak, mevcut metne yeni bir 'ek' sunka çabasından ibarettir.Bu yazılar, çarpıcı şiir metinlerinin farklı bir nazarla okunması, yapı çözüm ve yeniden yapılandırma yoluyla incelenmesi, alımlanması ve yorumlanması sonucunda oluşturulmuşlardır.
SatıcıKitap AdıBağlantı
TrendyolŞiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)Satın Al
KitapyurduŞiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)Satın Al
D&RŞiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)Satın Al
IdefixŞiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)Satın Al
BKM KitapŞiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)Satın Al
HepsiburadaŞiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)Satın Al
GittigidiyorŞiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)Satın Al
N11Şiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)Satın Al
Amazon TürkiyeŞiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)Satın Al
Kitap AdıFormatBoyutBağlantı
Şiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)PDF12.12 MB İndir
Şiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)EPUB13.54 MB İndir
Şiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)MOBİ10.69 MB İndir
Şiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)ODF11.41 MB İndir
Şiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)DJVU14.26 MB İndir
Şiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)RAR9.27 MB İndir
Şiiri Yeniden Okumak (Bir Yapıçözümleme Girişimi)ZIP8.55 MB İndir

Sponsorlu Kitaplar

SatıcıKitap AdıBağlantı
BKM KitapSessizlik Artık SensizlikSatın Al
KitapyurduYüreğin Yorgunluk GörmesinSatın Al

Kitap Yorumları - (4 Yorum)


Hasan AKAY’ın bir ‘yapıçözümleme girişimi’ olan Şiiri Yeniden Okumak kitabı dikkatle okunduğunda, çok kapsamlı ve derinlemesine bir şiir bilgisiyle, anlama ve kavrama bilgi ve zenginliğiyle karşılaşıyoruz. Yazar, sorularla metni dağıttıktan sonra ortaya saçılan mânâ kırıntılarını, sözcük öbeklerini, imâ ve göndermeleri tek tek ele almakta, gerçek ‘anlamı yakalama’ya çalışmaktadır. Ancak, “belirsizlik” ilkesi nedeniyle, ‘anlamın ele geçirilmesi’ veya kesin, bir tek anlamın ‘belirlenmesi’ imkânsız hâle gelmektedir. Bu yüzden kesin anlam, bir türlü ortaya konul(a)maz. Şiiri Yeniden Okumak kitabı, yapısökü(m)cülük veya yapıbozu(m)culuk felsefesini ve bundan kaynaklanan yöntemi, bir ‘okuma yöntemi’ olarak uygulamaktadır. İlk bakışta böyle bir izlenim uyandırmakla birlikte eserin, -bir okuma yöntemi olan yapısökümcülük, yapıbozuculuk değil, fakat, daha ziyade- ‘iyi niyetli bir yaklaşımla yapıçözümleme girişimi’ olduğu fark edilecektir. Yaklaşım tarzıyla, üslûbuyla edebî incelemeyi kuru bilimsellikten kurtaran yazarın ilmî yönü ve edebî gücü, tartışılamayacak boyuttadır. Bu yönüyle de kitap okunmayı hak ediyor.


Bu Kitap Türkiye’de Çığır Açacak! Şimdiye kadar yapılan okuma (şerh, tahlil, yorum) faaliyetleri yazar ve metin odaklı, metnin ve yazarın dışına taşmayan ya da şairin büyüklüğüne (şöhretine ya da reklamına göre yapılan) yorumlardı. “Metin ve şair ne derse o” türünden çalışmalardı. Yani metnin dışındaki anlamlar hep dışarıda bırakılıyordu. Halbuki “yorum” metinde olmayan(lar)ı da metne dahil etmek değil midir? Esasında Hasan Akay’ın Şiiri Yeniden Okumak kitabında uyguladığı yorumlama yöntemi, okuyucuyu da şiire dahil eden, hatta okuyucunun da şiirde hak iddia edebildiği, okuru şairin tahtına oturtmaya göz dikmiş yepyeni bir yöntemdir. Bu yüzden okuyucu metinden istediğini anlama hürriyetine sahiptir. Bu yüzden şiirin yorumu bitmez tükenmez. Ve bu yüzden anlam yakalanamaz… Bu bağlamda kitapta geçen “metnin ruhu” tabiri gerçekten orijinaldir ve “yeni yorum” anlayışının da göstergesidir. Şiirde ‘mecaz’, olmazsa olmaz şartlardan biridir. Peki ama ‘mecaz’ın kendisi metnin duvarları arasına hapsedilebilir mi? Hele bu, şiir gibi mecaz tuğlalarıyla örülmüş bir yapıysa… Burada Şeyh Galib’in meşhur: “Bir şûlesi var ki şem’-i cânın/ Fânûsuna sığmaz âsmânın” beytini yeniden yapılandırarak; “Bir şûlesi var ki şem’-i şi’rin (‘mecaz’ın)/ Fânûsuna sığmaz ma’nânın” şekline dönüştürürsek, belki de, kitabın mahiyetini daha iyi ortaya koymuş oluruz. Şiiri Yeniden Okumak, şiirin şiir olduğunu ve uzayın sonu bilinmeyen genişliği kadar şiirin anlam genişliğinin olduğunu ‘yapıbozucu’ ama ‘yapıcı’ bir üslupla dile getiriyor. Hasan Akay, yapıbozuculuğun yıkıcı yöntemini yapıbozucu bir bakış açısıyla ama ‘iyi niyet’ gözlüğünü takarak yorumluyor. Bu yaklaşımın sonucu, yapıyı bozmak adına yapılan bu faaliyetlerin, aslında tam anlamıyla yapıyı yeniden düzenlemek, yapıyı yepyeni bir bütünlüğe kavuşturmak olduğunu göstermektir. Bu gösterinin, hem kitabın bu ufku getirmesinin, hem de bu getirileni görebilmenin tek şartı, yazarın tespit, teklif ve tatbik ettiği ‘iyi niyet’ standardını benimsemektir. Bu kitabın benzeri kitaplardan farkı, aslında, Batı medeniyetinin ortaya koyduğu bir metodun yıkıcı etkilerini kültürümüzün gerektirdiği tarzda yapıcı bir hale sokarak insanımızın ve insanlığın hizmetine sunmasıdır. O yüzden bu kitabı, bir nevi kılıcı kalemin arkasına koyan ve kılıcın kötü izlenimini (yanında kalemi de kullanarak) silip adalet simgesi haline getiren medeniyetimizin en yeni ürünlerinden biri olarak görüyorum. Kitap, bir atomdaki enerji açığa çıktığında nasıl olağanüstü bir etki yaratabiliyorsa, bir harfin, hatta noktanın bile anlam üzerinde o kadar etkili olabileceğini gösteriyor. Kitapta, bu alandaki çalışmalarda hemen hiç rastlanmayan bazı kavramlar göze çarpıyor. Mesela, bir edebi çözümleme metninde, ‘süper uzay’ kavramının geçmesi, gerçekten dikkat çekici… Fakat, bunların çözümleme cümlelerinde kullanılış biçimi, -örneğin “metnin süperuzayında parıldayan yıldızlar” ifadesinde görüldüğü gibi- çok daha ilginç ve dikkat çekici. Kitabı üstünkörü karıştırdığınızda belki de “saçma” olarak değerlendirebileceğiniz bir metnin (sayfa üzerine harf serpiştirmesinin), çözümlemesini okudukça, ne kadar anlamlı ve gerçek bir şiir olduğunu hayretle görürsünüz. O zaman aklımıza şu sorular gelir: Acaba her şey şiir midir? Veya şiir her şey midir? Yahut her şeyi şiir olarak görebilir miyiz? Her şeyi şiir olarak görebiliyorsak biz öyle gördüğümüz için mi şiirdir; yoksa şiir olduğu için mi şiirdir? Mesela, bir bebeğin ağlamasını şiir olarak kabul edebilir miyiz? “İyi de bir bebeğin ağlamasını nasıl anlamlandıracağız; bu ne biçim şiir..?” Bu kitabı dikkatle okuyan herkes, her şeyi şiir olarak görme hakkına ve zevkine mi sahip olacak? Şüphesiz bu kitap, şiirin ‘yeniden’ okunması, yeniden ‘anlamlandırılması’ noktasında önemli ve büyük bir adım. Yıllardır hatta yüzyıllardır cevabı aranan bir sorunun, “şiir nedir?” sorusunun uzlaştırıcı cevaplarını bu kitapta, gizli olarak açık edilmiş bir şekilde bulacaksınız. Ama bundan da önemlisi, bir metnin nasıl okunabileceğinin, nasıl yorumlanabileceğinin, hatta nasıl parçalanıp yeniden inşa edilebileceğinin cevabını bulacaksınız. Gerek yukarıdaki soruların cevabını bulmak ve gerekse ‘gerçek şiir’in engin denizinde seyahat etmek isteyenlere, Şiiri Yeniden Okumak kitabını tavsiye ediyorum. Kanaatim odur ki, bu kitap Türkiye’de çığır açacak. Fatih CERSEL


İlk ayrılığı, hep fazla erken gelen ilk acıyı, ilk yağmuru tanımayan şiir, çocukluklarında acı çekmeleri önlenmiş kişilere benzer: Biraz hafif, biraz kör, direnci tanımadığı için ise dirençsiz…. Hasan AKAY, bu çalışmasında biraz şiirin-belki şairin- canını acıtır? Onu yılların ÖTEsinden bugüne getirerek- ki bu bugün tüm bir dün’ü kapsar- okuyucusuyla yüzleştirir. Kimi zaman ise mantık oyunlarıyla duygunun gramerini sunar (okuyucuya, şaire ve şiire) bu gramer her 3 ucu da kesen bir keski gibi okuyucu, şiir ve şair arasındagidip gelirken “iyi”yi daha iyi, “kötü”yü ise delik deşik eder. Şair elbette, özel bir duyuş ve söyleyiş biçimine sahiptir.Bu perdeyi aralayan Hasan AKAY’ın da bir şair olduğu gözden kaçmamalıdır. Belki de yazar, dilbilimini üslup biliminin içinde anlamlı bulmaktadır. Gerçek anlamda her şiir bir sözdür ve şair de “söz sahibi”dir… Şiirin insan için en önemli yönü, insanın beynine sınırsız bir düşünme ve devinme gücü sağlamasıdır. Sonuç olarak her şiir, yeni bir iletişim yolu sunar insanlığa… Bu yola değişik bir alternatif getiren bu kitap, şiiri seven,şiirden zevk almayı bilen her “göz” için mutlaka okunmalıdır. Çünkü bu yolda, şiir için bir mürid iseniz ve imgenin önemini şimdiden kavramışsanız, bir mürşide ihtiyacınız vardır… İmge çoğu zaman bir anlam kaosudur! Aklı kendinemuhatap seçer. Aptalları affeder ama, akıllılara zalimce davranır… Dışsal kuralların, geleneğin içinden ve buyruğundan çıkan şiirin, her edebi çalkantı, her önemli akım ve şairle birlikte tanımı da değişir. Bu kitap tüm bunların üzerinden şiire bakar. Ve bence en önemli özelliğini de buradan alır. Her şekilde şiiri ıskalamayan bir şiir çözümlemesidir. Şiiri bir bilmece gibi görmediği halde, bulmaca “kareler”ini Necatigil üzerinden “yeni”den okursunuz. Her dilde sözcüklerin tahrik ettiği duygular vardır. Bu duygular sanatçı tarafından hesap edilmelidir, önce.Sonra da okuyucu tarafından algılanması ve onun önünde açtığı “uzay” şiirin “yeniden çözümlenmesi”dir. Son olarak “der”in”liğe açılan penceresiyle defalarca okunması gereken bir kitap… Göz’ünüzün pasını silmek için… Tavsiye olunur…


Usta şairlerden seçme şiirleri farklı bir bakış açısı ve felsefi görüşle yeniden yorumlayan ve okuru, ismi gibi “şiiri yeniden okumak” gerektiğine inandıran sayın Hasan Akay’ın bu kitabını edebiyatla ve özellikle şiirle ilgilenenler tarafından kesinlikle okuması gerektiğine inanıyorum.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

*

*

*