Bediüzzaman Said Nursi’ye Göre Benlik ve Milliyetçilik -Teolojik-Felsefi İnceleme
Tanıtım Bülteni
Kitap BilgisiBu çalışma, benlik kavramının Bediüzzaman Said Nursî’nin düşüncelerinin anlaşılmasında temel kavramlardan biri olduğunu ispat etmeye çalışıyor. Benliğe somut bir gerçeklik atfetmeyen Bediüzzaman, benliğin kolektif tezahürünün milliyette gerçekleştiğini belirtir ve benzer analojileri milliyet ile ilgili görüşlerine de yansıtır. Buna göre, kişi kendi benliğinden hareketle yaratıcının isim ve sıfatlarını kabiliyeti ölçüsünde anlayabildiği gibi, millî benliklerin çeşitli farklılıklarından hareketle de yaratıcının belirli isim ve sıfatlarını kavrayabilir. Bediüzzaman, ayrıca felsefenin hedef olarak belirlediği Tanrı’ya benzeme düşüncesini Yunan filozofları Platon ve Aristoteles ile İslam filozofları Fârâbî ve İbn Sînâ üzerinden eleştirir. Buna mukabil, insanın aklının yanı sıra benliğindeki tüm yetileriyle “Allah’ın ahlakı ile ahlaklanmasını” gaye olarak belirler.
Yazarın çalışması beş ana başlıktan oluşmaktadır.
Birinci başlık özellikle Benlik konusu ile ilgili görülen kavramların açıklanmasına ayrılmış.
İkinci başlık Risale-i Nur’da Benlik Tasavvurları başlığı altında Yunan ve İslam felsefesinde (Platon, Aristoteles, Farabi,İbn Sina) benliğe yüklenilen anlam açıklanmış. Ardından Nursî’nin felsefenin benliğe yüklediği eleştiri verilmiş ve bu bölümün son başlığında ise Nursinin Din geleneğinde olduğunu söylediği ve savunduğu benlik düşüncesi verilmiş.
Üçüncü başlıkta ise Benlik konusu hümanizm ve varoluşçuluk ile ilişkilendirilmiş.
Dördüncü Ana başlık Benlik-Milliyet konusu ve etkileşimine ayrılmış.
Son başlık ise Bediüzzaman’ın Name-i Serguzeştinden Bir Şule-yi Lem’a başlığını taşımaktadır.
Bu çalışma Risale Nur üzerine akademik ve bilimsel çalışma yapmak isteyenlere çok şey katar diye düşünüyorum.
Çalışmanın eksiklikleri bulunmakla beraber Risale-i Nur eksenli akademik/felsefi bir çalışmanın yapılmış olması takdire şayan.
Kitap Yorumları - (3 Yorum)
ilginç ve merakaver konular işlenmiş.
Çok güzel okunması gereken bir eser.
Yazarın çalışması beş ana başlıktan oluşmaktadır.
Birinci başlık özellikle Benlik konusu ile ilgili görülen kavramların açıklanmasına ayrılmış.
İkinci başlık Risale-i Nur’da Benlik Tasavvurları başlığı altında Yunan ve İslam felsefesinde (Platon, Aristoteles, Farabi,İbn Sina) benliğe yüklenilen anlam açıklanmış. Ardından Nursî’nin felsefenin benliğe yüklediği eleştiri verilmiş ve bu bölümün son başlığında ise Nursinin Din geleneğinde olduğunu söylediği ve savunduğu benlik düşüncesi verilmiş.
Üçüncü başlıkta ise Benlik konusu hümanizm ve varoluşçuluk ile ilişkilendirilmiş.
Dördüncü Ana başlık Benlik-Milliyet konusu ve etkileşimine ayrılmış.
Son başlık ise Bediüzzaman’ın Name-i Serguzeştinden Bir Şule-yi Lem’a başlığını taşımaktadır.
Bu çalışma Risale Nur üzerine akademik ve bilimsel çalışma yapmak isteyenlere çok şey katar diye düşünüyorum.
Çalışmanın eksiklikleri bulunmakla beraber Risale-i Nur eksenli akademik/felsefi bir çalışmanın yapılmış olması takdire şayan.